Hop til indhold

Informations­materiale til dig som mægler eller agent

Her finder du information og materialer, som du kan downloade og distribuere til kunderne. Materialerne, du finder, kan du bruge til hhv. Sundhedsforsikring og Sundhedsforsikring+.

Kommunikationspakker

Er du i tvivl om noget? Ring til sundhedscenteret og få svar på dine spørgsmål på tlf. 88 18 69 60

Vi har udarbejdet en række kommunikationspakker, som du kan bruge i arbejdet med vores fælles kunder.

Online læge (ny leverandør pr. 1. feb 2025)

Vi har skiftet leverandør af online læge og fremadrettet skal vores kunder nu benytte Teladoc Health. Pakken indeholder

  • Kommunikation til virksomheden
  • Kommunikation til virksomhedens medarbejdere
  • Faktaark om dækningen på engelsk og dansk
  • Guide til oprettelse af bruger 

Download kommunikationspakke

Info om ændring af sundhedsforsikring

I forbindelse med vores nye sundhedsløsninger har vi udarbejdet tre kommunikationspakker. To til virksomheden og én til dig som mægler.

Du får adgang til virksomhedernes kommunikationspakker, så du kan se, hvilket materiale de har fået. Du må gerne opfordre vores fælles kunder til, at dele kommunikationspakken med deres medarbejdere, så medarbejderne ved, hvordan de er dækket fremover.

Kommunikationspakken er på både dansk og engelsk. Bemærk, at indholdet afhænger af, om virksomheden har Sundhedsforsikring eller Sundhedsforsikring+

Download kommunikationspakken til dig som er mægler eller agent.

Se og download kommunikationspakker til virksomheder med Sundhedsforsikring.

Se og download kommunikationspakker til virksomheder med Sundhedsforsikring+ .

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan kan jeg se hvilke betingelser, der gælder for vores fælles kunde?

I varslingsbrevet til virksomheden er det angivet, hvilken sundhedsforsikring de har fået. Dem, der er ansvarlige for sundhedsforsikringen i virksomheden, kan enten logge på vores selvbetjeningsløsning for erhverv (Min side erhverv), hvis de er oprettet som bruger, og når policen er oprettet, eller de kan finde betingelserne på vores hjemmeside (https://www.gjensidige.dk/erhverv/forsikring/betingelser). For virksomheder som fremover skal have Sundhedsforsikring finder i betingelserne her. For virksomheder som fremover skal have Sundhedsforsikring+ finder I betingelserne her. På disse sider vil du også kunne finde en kommunikationspakke, som virksomhederne kan dele med deres medarbejdere, hvori betingelserne indgår. Fra den dag sundhedsforsikringen træder i kraft, vil medarbejderne kunne se deres nye betingelser på Min side. Er du mægler, kan du også logge på vores selvbetjeningsløsning for erhverv.

Hvorfor tilbyder I ikke længere gratis medforsikring af børn, hvis begge forældre i husstanden har en sundhedsforsikring i Gjensidige?

Det forholder sig sådan, at børn i dag har langt mere brug for forsikringen end tidligere. Derfor har vi ikke længere mulighed for at tilbyde gratis dækning til medarbejderens børn. Dette har vi hidtil gjort, hvis begge forældre i en husstand har haft en sundhedsforsikring hos os. Fremadrettet kan børn inkluderes ved, at virksomheden tilkøber dækningen "Kollektiv børnedækning", eller medarbejderen køber en sundhedsforsikring til sine børn til en særskilt pris. 

Vores fælles kunde har glemt at fortælle sine ansatte, at de ikke længere har en bestemt dækning. Derfor er de utilfredse og vil klage over deres afslag. Hvordan gør de det?

Da virksomheden har accepteret de nye vilkår, så kan medarbejderne ikke klage over afslagene. Vi har sendt en kommunikationspakke til virksomheden, som vi har bedt dem dele med deres medarbejdere, så de var klædt godt på til ændringen. I kan finde kommunikationspakkerne på følgende sider: Har kunden Sundhedsforsikring kan I finde kommunikationspakkerne her Har kunden Sundhedsforsikring+ kan i finde kommunikationspakkerne her

Hvorfor får vores fælles kunde nye betingelser?   

Vi justerer vores sundhedsforsikring, fordi forbruget af forsikringen over længere tid er steget. Derfor har vi valgt at justere dækningerne, så flest muligt kan få gavn af forsikringen, frem for blot at hæve prisen.

Hvorfor er prisen på sundhedsforsikringen ændret?

Prisen er ændret, fordi produktets sammensætning er blevet tilpasset.

Hvorfor har alle kunder ikke fået samme pris, når de har den samme sundhedsforsikring?

Priserne kan variere alt efter, hvorvidt kunden har valgt at købe vores tilvalgsdækninger. Derudover afspejler prisen også det forbrug af sundhedsforsikringen, som de har i dag.

Kan vores fælles kunde fortsætte på de gamle betingelser?

Nej, det er ikke muligt at fortsætte på de gamle betingelser. Alle vores kunder får besked om, at de overgår til nye betingelser. 

Kan vores fælles kunde få en lavere pris, hvis de ændrer på forsikringen?

Ja, prisen afhænger af, hvilken forsikring, kunden vælger. De kan vælge mellem Sundhedsforsikring, Sundhedsforsikring+ og en række evt. tilvalg. Du kan hjælpe kunden med at tilpasse deres sundhedsforsikring ved at skrive til os. Har kunden under 100 medarbejdere, skal du kontakte team1 på sundhed-team1@gjensidige.dk eller team2 på sundhed-team2@gjensidige.dk, afhængigt af hvilket team, du normalt betjenes af. Er du i tvivl om, hvem du betjenes af, kan du skrive til sundhed-info@gjensidige.dk, så skal vi nok sikre, at mailen kommer til det rette team. Har kunden over 100 medarbejdere, skal duskrive til os på sundhed-salg@gjensidige.dk.

Hvis vores fælles kunde ikke ønsker forsikringen, hvad gør jeg de så?

Hvis kunden ikke længere ønsker forsikringen, og de har under 100 medarbejdere, skal de sende os en skriftlig opsigelse. De skal sende opsigelsen til enten team1 på sundhed-team1@gjensidige.dk ellerteam2 på sundhed-team2@gjensidige.dk, afhængigt af hvilket team, de normalt betjenes af. Er kunden i tvivl, kan de sende opsigelsen til sundhed-info@gjensidige.dk, så skal vi nok sikre, at den kommer til det rette team. Har kunden over 100 medarbejdere, skal de sende os en skriftlig opsigelse på sundhed-salg@gjensidige.dk.

Kan vores fælles kunde bare lade være med at betale, hvis de ikke ønsker forsikringen med de varslede ændringer?

Nej, vi skal have en skriftlig opsigelse fra kunden. Hvis vi ikke modtager en skriftlig opsigelse, vil kunden få tilsendt rykkere, når de ikke betaler.  Hvis en mæglerbetjent kunde sender opsigelse til os, vil vi orientere dig som mægler på ordningen også. Hvis kunden ikke længere ønsker forsikringen, og de har under 100 medarbejdere, skal de sende os en skriftlig opsigelse. De skal sende opsigelsen til enten team1 på sundhed-team1@gjensidige.dk ellerteam2 på sundhed-team2@gjensidige.dk, afhængigt af hvilket team, de normalt betjenes af. Er kunden i tvivl, kan de sende opsigelsen til sundhed-info@gjensidige.dk, så skal vi nok sikre, at den kommer til det rette team. Har kunden over 100 medarbejdere, skal de sende os en skriftlig opsigelse på sundhed-salg@gjensidige.dk.

Gælder ændringen hele deres familie? Også fra samme dato?

Ja, ændringen gælder også for kundens familier. Ægtefælle/samlever og individuelt oprettede børn (selvbetalende børn) bliver varslet og kommer over på deres nye forsikring til deres respektive hovedforfald fra 01.01.24. Børn omfattet af dækningen "Kollektiv børnedækning" bliver varslet på samme tid som kunden. Har kundens børn i dag en gratis sundhedsforsikring (gratis medforsikrede børn), fordi begge forældre i husstanden har en sundhedsforsikring i Gjensidige, skal kundens børn fremover indtegnes på en separat sundhedsforsikring til en særskilt pris. Kundens børn får ikke selv besked om, at forsikringen ophører, men det vil stå i det varslingsbrev, der bliver sendt til kundens ægtefælle/samlever. Barnets forsikring ophører, når begge forældre er blevet varslet. Vær opmærksom på, at familie er dækket af Gjensidiges private forsikringsbetingelser, og der kan være forskel på kunden sundhedsforsikring og vedkommendes families i forhold til dækninger.

Hvis en kunde ændrer hovedforfald, varsles de så over på nye betingelser pr. tidligere hovedforfald eller ny hovedforfald? 

Hvis man ændrer hovedforfald, får man ny police og bliver omtegnet til den nye forsikring. 

Får kunden et nyt policenummer?   

Ja. Da vi er nødt til at tegne en ny forsikring til virksomheden, får de også et nyt policenummer. Ancienniteten for medarbejderne føres over. Kunden kan se mere om dette i det varslingsbrev, de har fået tilsendt. 

Bliver der overført anciennitet på børn, som har været automatisk omfattet, men som aldrig har haft en skade, og som derfor ikke er registreret?

Børn kan få deres anciennitet med, hvis kunden tegner en ny sundhedsforsikring til sine børn, inden barnets nuværende forsikring ophører. Det er vigtigt, at de vælger den korrekte startdato. Startdato skal være dagen efter, at forsikringen ophører. Hvis barnets forsikring ophører d. 31.12.23, skal barnets nye forsikring starte d. 01.01.24. På den måde er der ikke et slip mellem de to forsikringer, og dermed vil barnet ikke have en periode på seks måneder uden dækning (karensperiode) for forudbestående syg-dom/skade/lidelser, dvs. undersøgelse og behandling opstået før tilmelding. Vi kan se ancienniteten, hvis kunden har haft registreret barnet på Min side, eller hvis det tidligere har haft brugt sundhedsforsikringen. Hvis barnet ikke har været registreret tidligere, vil det komme ind med karens. Hvis kundens barn har en sygdom/skade, som afvises af på grund af manglende anciennittet, skal de oplyse os herom, når de taler med os, så sørger vi for, at det bliver rettet, hvis det viser sig, at barnet ikke har en karensperiode. De kan kontakte os på mail på sundhed-info@gjensidige.dk eller på telefon 88 18 67 20.

Kan vores fælles kunde vente med at købe forsikringen til deres barn, til deres barn får brug for den?

Nej, kunden skal oprette en sundhedsforsikring til deres børn, inden deres nuværende forsikring ophører. Der er nemlig en periode uden dækning på seks måneder (karensperiode) på forudbestående sygdom/skade/lidelse. Er kundens børn i dag forsikret, kan de få deres ancinittet med og undgå denne periode, da perioden vil blive modregnet i karensen. Børn, der ikke tidligere har haft en sundhedsforsikring, vil være omfattet af karens, fordi man skal have været tilmeldt forsikringen i seks måneder, før man kan få dækket sygdomme/skader/lidelser, som er opstået, før forsikringen trådte i kraft. Børn omfattet af kollektiv børnedækning følger karens for den forsikrede (kunden).

Hvad betyder det for vores fælles kunde, hvis de har en igangværende skade – bliver den færdigbehandlet efter gamle betingelser?

Hvis skaden allerede er anmeldt og godkendt, inden kunden overgår til de nye betingelser, vil skaden blive behandlet på de gamle betingelser i op til tre måneder efter, de nye betingelser er trådt i kraft.

Hvordan får kunderne besked om de nye betingelser?   

Kunden vil modtage et varslingsbrev, som de plejer. Her vil det fremgå, at de overgår til en ny sundhedsforsikring, og hvad det betyder for dem. Der bliver de også oplyst om hvor på vores hjemmeside, de kan læse mere om den nye forsikring. Der vil også være en kommunikationspakke, som vi opfordrer til, at de deler med deres medarbejdere.

Må jeg omtegne en kunde til nye betingelser, før kunden får besked (ved hovedforfald), hvis jeg alligevel er i kontakt med kunden?   

Som udgangspunkt skal omtegningen ske til hovedforfald, men omtegning før eller efter hovedforfald kan godkendes af Gjensidige. Henvend dig til det team, der normalt hjælper jer, hhv. team1 på sundhed-team1@gjensidige.dk eller team 2 på sundhed-team2@gjensidige.dk. Er du i tvivl om, hvem I normalt betjenes af, kan du sende en mail til sundhed-info@gjensidige.dk, så skal vi nok sørge for, at du får den hjælp, du har brug for. 

Hvordan håndteres kunder, der har fået et tilbud om forsikring på gamle betingelser, og som ønsker at acceptere efter, at de nye betingelser er trådt i kraft?   

Et tilbud er gældende i seks måneder uden forbehold. Derfor kan der være kunder, der takker ja til tilbuddet på gamle betingelser, efter de nye betingelser er trådt i kraft. De vil være et år på de gamle betingelser, hvorefter de vil overgå til de nye betingelser til næste hovedforfald, dvs. næste gang deres aftale fornyes.

Hvor kan man se en detaljeret sammenligning af de nye og gamle betingelser?   

De væsentligste forskelle fremgår af varslingsbrevet, mens du kan se en detaljeret sammenligning af nye og gamle betingelser på vores hjemmeside. Skal virksomheden fremover have Sundhedsforsikring, kan I se detaljer her. Hvis virksomheden i fremtiden skal have Sundhedsforsikring+, kan I se alle detaljer her. Private kunder kan se en oversigt over væsentlige ændringer her

Hvordan skal jeg rådgive en kunde, der har specielt tilpassede dækninger?   

Har du brug for hjælp til, hvordan du rådgiver kunden, kan du sende en mail på sundhed-salg@gjensidige.dk. Så undersøger vi, hvilke dækninger kunden har haft, og hvornår de overgår til nye dækninger og betingelser. 

Hvorfor har I ikke længere modulopbygget sundhedsforsikring?

Det gør vi, fordi der ikke er efterspørgsel på at kunne til- og fravælge helt ned på dækningsniveau. De dækninger, som ingen eller meget få af vores kunder har ønsket, er udgået. Dertil er der udviklet nye dækninger baseret på kundernes ønsker og udviklingen i markedet generelt. undhedsforsikringen og sammensætningen af dækninger har bestået produkttesten jf. gældende lovgivning. Vores nye sundhedsforsikring er derfor både markedskonform, konkurrencedygtig og samtidig tilpasset målgruppen. Det er stadigvæk muligt at tilvælge yderligere dækninger ud fra, hvilke behov I har som virksomhed. 

Hvad kan vi få af materiale til kundens engelsktalene medarbejdere?

Vi har lavet en kommunikationspakke, som også findes på engelsk. Du finder kommunikationspakken øverst på denne side. Den indeholder bl.a. faktaark, varsling af familie og guide til tilmelding af familiemedlemmer. 

Kroniske lidelser fylder meget hos kunderne, hvordan sikrer vi bedst information om de nye betingelser?

Kunden bliver informeret tydelig om, hvilke betingelser der gælder for kroniske lidelser gennem materiale og dialog på mæglerseminar. Vi forsøger også at beskrive forskellen på Sundhedsforsikring og Sundhedsforsikring+ tydeligt i informationsmaterialet, som du finder i kommunikationspakken til mæglere/agenter øverst på denne side.

Hvordan håndteres en skade, der er sket under det gamle betingelsessæt, men først anmeldt efter de nye er trådt i kraft?   

Skaden vil blive behandlet efter de betingelser, der er gældende på tidspunktet, hvor skaden anmeldes. 

Ændrer I måden, man anmelder skader på?

Nej, det gør vi ikke. I forbindelse med, at kunden overgår til nye dækninger og betingelser kommer der ikke en helt ny skadeanmeldelse, men vi tilpasser og justerer den, så vi får de oplysninger fra kunderne, som vi har brug for. 

Hvorfor sender I en slutfaktura til kunden?

Fordi vi tegner en ny police til kunden, skal den gamle gøres op, og derfor laver vi en slutfaktura. Hvis du eller kunden har spørgsmål til slutfakturaen, kan du sende dem til os på mail sundhed-info@gjensidige.dk