Hop til indhold

Ny sundheds­forsikring

Ny sundhedsforsikring til dig og din husstand

Kommunikationspakke til dig og dine medarbejdere

Vi har udarbejdet en kommunikationspakke til dig, som er ansvarlig for sundhedsforsikringen i virksomheden og til medarbejdernee. Den nye sundhedsforsikring træder i kraft til hovedforfald, og det er derfor vigtigt, at du klæder medarbejderne godt på, så de ved, hvordan de fremover er dækket.

Guide til deling af kommunikationspakken (inkl. engelsk variant)

Kommunikationspakken til dig som er ansvarlig for sundhedsforsikringen

Kommunikationspakken til medarbejderne

Informations- og faktaark

De væsentligste ændringer med den nye sundhedsforsikring er beskrevet nedenfor, hvor du også kan se hvad det betyder for dig og din husstand.

 Hvordan ændres dækningen?Hvad betyder det for jer?
Sundhedsforsikring for børn

Vi har set en stigende interesse for at medforsikre sine børn. Dette i en tid, hvor vi også kan se, at man anvender forsikringen betydeligt mere. 

Medforsikrede børn indtegnes fremover til en særskilt pris, og er dermed ikke længere gratis. 

Vi udvider dog dækningen på medforsikrede børn til at være op til 24 år.

Hvis dine medarbejdere tidligere har haft deres barn gratis medforsikret, vil det betyde, at de skal tilmelde deres barn på ny, og at de selv kommer til at betale for deres barns sundhedsforsikring fremadrettet.

Er deres barn under 24 år aktuelt dækket under ”kollektiv børnedækning” som en del af jeres virksomhedsordning, er der ingen indtegningsændring, og de skal ikke foretage sig noget.

Lægehenvisning

Vi har en behandlingsgaranti på 10 hverdage fra sagens godkendelse.

Hvis dine medarbejdere er henvist til et offentligt sygehus og får tildelt en offentlig tid indenfor den samme behandlingsgaranti på de 10 hverdage som forsikringen også tilbyder, eller de allerede er i et offentligt sygehusforløb når de anmelder skaden, så skal de fremover benytte eller forblive i det offentlige tilbud. 

Vi betaler ikke for lægehenvisning. Hvis dine medarbejderes egen læge vurderer, at der er et lægefagligt undersøgelses- og/eller behandlingsbehov, som ligger udenfor deres egen læges kompetencefelt, så er en lægehenvisning gratis.

Hvis dine medarbejdere allerede er i et offentligt sygehusforløb, så vil de skulle starte forfra med undersøgelses- og behandlingsforløbet, hvis de overgår til et privat sygehus eller klinik.

Fremover skal dine medarbejdere anvende det offentlige tilbud, som de allerede er en del af. Sådan sørger vi for, at behandlingen sker på den mest bæredygtige måde, og at både vores og det offentliges ressourcer fordeles optimalt.

Privathospital & klinik - undersøgelse, behandling og operation

Vi kvalitetssikrer altid vores private samarbejdsnetværk, både initialt og løbende. Derfor tilbyder vi fremadrettet alene speciallægeundersøgelse, speciallægebehandling samt operation i vores kvalitetssikrede netværk i Danmark. 

I tilknytning til dette vil vi fremadrettet kun dække reoperation, hvis vi har dækket den primære operation.

Det betyder, at vi ikke fremadrettet kan tilbyde dine medarbejdere speciallægebehandling udenfor Danmark eller udenfor netværk i Danmark.

De vil stadig selv kunne vælge behandler ved fx fysioterapi, kiropraktor, psykolog osv.

Kræft

Vi dækker ikke længere tilbagefald af samme kræftform, hvis vi tidligere har dækket det første behandlingsforløb.

Hvis samme kræftform på ulykkelig vis vender tilbage, så vil vi, i stedet, anbefale dine medarbejdere at blive tilset og behandlet i offentligt regi, hvor de vil være stillet bedst i relation til flerfaglig erfaring, forskning og behandlingsmuligheder.

Vi hjælper medarbejderen med rådgivning.

Grå stær

Hvis diagnosen stilles i forsikringstiden, kan dine medarbejdere blive opereret uden tidsbegrænsning. Er diagnosen stillet i tidligere selskab dækkes i op til 6 måneder fra diagnosetidspunktet.

Det betyder, at der er en tidsbegrænset dækning, hvis diagnosen er stillet inden forsikringen trådte i kraft.

Transport

Transport til og fra undersøgelse og behandling ved speciallæge dækkes, hvis afstanden mellem bopæl og behandlingssted overstiger 60 km.

Tidligere var der dækning efter de første 25 km. Fremover er der først dækning efter 60 km.

Kroniske lidelser

Vi ændrer dækningen af kroniske lidelser.

Fremadrettet dækkes kroniske lidelser med behandling og operation i op til 6 mdr. fra diagnosetidspunktet, hvis lidelsen opstår i forsikringstiden. Dette uanset om lidelsen er kirurgisk eller medicinsk.

Medicinsk speciallægebehandling i op til 6 mdr. fra diagnosetidspunktet er en forbedring af dine medarbejderes dækning. 

Er lidelsen konstateret tidligere og de tilgår forsikringen uden ophold, dækkes lidelsen ligeledes i 6 mdr. fra diagnosetidspunktet.  

Vi udvider vores dækning til også at omfatte følgelidelser til kroniske lidelser. Hvis der, i forsikringstiden, opstår en følgelidelse til en kronisk lidelse, dækker vi i 6 mdr. fra diagnosetidspunktet af den kroniske følgelidelse. 

Vi begrænser dermed dækning på kroniske lidelser til at være i 6 mdr. fra diagnosetidspunktet som en grunddækning.

Vi udvider dog til også at dække følgelidelser til kroniske lidelser. Det har vi ikke tidligere dækket.

Nyt: GLA:D-træning

Som noget nyt dækker vi GLA:D-træning, som er et træningsforløb målrettet slidgigt i knæ, hofter og ryg.

GLA:D træning dækkes ved certificeret GLA:D behandler.

GLA:D -forløb indeholder individuel superviseret træning, gruppetræning samt patientuddannelse.

Din medarbejders læge skal henvise dig til GLA:D-forløb.

Der er ingen tidsbegrænset dækning på GLA:D- træning.

Behandling af kroniske lidelser udover 6 mdr. 

Behandling (med fysiske behandlingsformer) af kroniske lidelser udover 6 måneder bliver fremadrettet samlet i tilvalgsdækningen Lindring, og indeholder behandling med fysioterapi, kiropraktik, akupunktur og massage. 

Zoneterapi og osteopati i relation til behandling af kroniske lidelser udover 6 mdr.  er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikring.

Det betyder, at I nu skal tilkøbe mulighed for kontinuerlig behandling af kroniske lidelser til jeres medarbejdere. De første 6 mdr. efter diagnosen er stillet er dækket.

Akut behandling

Ved behov for akut behandling ved fx en fysioterapeut ændrer vi anmeldelsesfristen fra 14 til 7 dage.

Akut behandling gælder ikke for speciallæge eller psykolog/psykiater.

Vi ved godt, at det ikke altid er sundhedsforsikringen dine medarbejdere tænker på, hvis de fx akut får hold i nakken, men vi vil rigtig gerne høre fra dem. Til gengæld vil vi gerne høre fra dem lidt tidligere, så vi sikrer dem den rette behandling.

Tandbehandling 

Tandbehandling er ikke indeholdt i den nye sundhedsforsikring.

Dine medarbejdere skal derfor være opmærksom på, at tandbehandling ikke længere vil dækkes.

Fitnesscenter 

Træning i fitnesscenter er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikring. I stedet tilbydes holdtræning, som led i genoptræningen efter operation. 

Vi kan henvise til holdtræning eller gruppeforløb ud fra en faglig vurdering. 

Har medarbejderen tidligere fået tilskud til sit fitnessabonnement via sundhedsforsikringen, vil dette dermed ophøre.

Astma & allergi

Med den nye sundhedsforsikring, er der tilføjet dækning med 1 kontrol efter endt udredning. Tidligere har vi kun dækket udredning.

Hvis der er behov for yderligere kontroller, skal dine medarbejdere huske at bestille tid ved egen læge.

Allergivaccination

Allergivaccination er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikring. 

Det betyder, at udgifter til allergivaccination vil være egenbetaling.

Ergoterapi

Ergoterapi er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikring. 

Vi kan ikke længere tilbyde dækning med ergoterapi.

Massage

Vi betragter massage som en lindrende behandlingsform. Massage overgår derfor til at være en del af tilvalgsdækning Lindring.

Massage er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikrings grunddækning. 

Vi kan ikke længere tilbyde massage som en grunddækning.

Osteopati

Osteopati går fra at være en tilvalgsdækning til at være en fast dækning i den nye Sundhedsforsikring. 

Mange af vores kunder har efterspurgt osteopati som en grunddækning. Det har vi valgt at lytte til. Alle vores kunder får derfor nu mulighed for at kunne få dækket osteopati.

Det kræver ikke en lægehenvisning.

Har I ikke tidligere haft denne dækning, så er dette en udvidelse af forsikringsdækningen. 

Misbrug 

Misbrugsbehandling går fra at være en tilvalgsdækning, som den har været for nogle kunder til at være en fast dækning for alle kunder i den nye Sundhedsforsikring. 

For at sikre at der visiteres til det rette tilbud, beder vi om en udtalelse fra egen læge. Der dækkes max. 1 forløb pr. misbrug i forsikringstiden. 

Dækning for tilbagefald af misbrug og antabusbehandling tilbydes ikke under den nye Sundhedsforsikring.

Har I ikke tidligere haft misbrugsdækning, så er dette en udvidelse af forsikringsdækningen.

Vi ændrer dog på indholdet, så der ikke længere er dækning for tilbagefald af samme misbrug, hvis vi tidligere har dækket det første behandlingsforløb.

Vi dækker uanset om medarbejderen tidligere har fået misbrugsbehandling inden forsikringen trådte i kraft.

Ludomani

Behandling for diagnosticeret ludomani er nu en fast dækning under jeres sundhedsforsikring og ikke længere en tilvalgsdækning.

Danskere lider i stigende grad af ludomani. Derfor vil behandling for ludomani overgå fra at være en tilvalgsdækning til nu at være en grunddækning på jeres sundhedsforsikring. 

Har I ikke tidligere haft denne dækning, så er dette en udvidelse af forsikringsdækningen. 

Diætist

Vi bibeholder dækningsperiode på 4 mdr. Indenfor de 4 mdr. kan dine medarbejdere nu få op til 10 diætistvejledninger. Første vejledning dækkes med op til 1.000 kr. og de efterfølgende vejledninger med op til 400 kr.

Tidligere var der ingen begrænsning i antallet af eller beløb for vejledninger.

Behandling af tilbagefald af samme lidelse dækkes dog ikke længere.

Dine medarbejdere er ikke længere dækket ved tilbagefald af samme lidelse. I stedet anbefaler vi, at de kostanbefalinger og den kostplan, som medarbejderen fik i sit første forløb genanvendes.

Fodterapi

Dækkes fremadrettet med 4 behandlinger om året i stedet for 6.

Dine medarbejdere får fremadrettet tilbudt 4 frem for 6 behandlinger, hvis de har brug for fodterapi.

Rekreation

Rekreation efter operation er ikke indeholdt i den nye sundhedsforsikring.

Hvis vi dækker dine medarbejderes operation, kan de stadigvæk få genoptræning i op til 24 mdr. De kan dog ikke længere få bevilliget et rekreationsophold.

Psykolog & psykiater

Psykisk behandling ved psykolog eller psykiater går fra at være en tilvalgsdækning til at være en fast dækning i den nye Sundhedsforsikring. Dækningen er udvidet med psykologiske gruppeforløb - vi henviser til gruppeforløb ud fra en faglig vurdering.

Gentagen tilbagevenden af samme lidelse dækkes ikke længere, hvis vi tidligere har dækket behandling. Vi hjælper med sundhedsfaglig rådgivning.

Samtaleterapi ved psykiater udgår. Dine medarbejdere kan stadig få dækket udredning og konsultation til medicinsk behandling.

Nogle psykiske tilstande eller diagnoser må forventes at have et tilbagevendende behandlingsbehov i større eller mindre grad.

Har forsikringen tidligere dækket et regulært behandlingsforløb, og der vil være gentagne tilbagevendende behandlingsbehov af samme lidelse, så kan vi afvise fornyet dækning.

Vi vil altid gerne rådgive din medarbejder til, hvor de er bedst stillet.

Krisehjælp

Ved alvorlige hændelser kan der være behov for hurtig psykologisk hjælp.

Vi ændrer vores krisehjælpsdækning til at være akut krisehjælp, hvor anmeldelsen skal ske indenfor 48 timer fra hændelsen indtraf. Tidligere har der ikke været anmeldelsesfrist.

I de tilfælde, hvor anmeldelsen ikke finder sted indenfor 48 timer, vil dækning for almindelig psykologbehandling være gældende.

Fremadrettet vil vi gerne høre fra dine medarbejdere lidt før i tilfælde af alvorlige akutte hændelser.Akut krisehjælp kan anmeldes hele døgnet, også udenfor vores åbningstid. Her vil din medarbejder blive viderestillet direkte til vores udbyder af akut krisehjælp.

Tilvalgsdækning – Fysioterapi uden henvisning

Fysioterapi uden henvisningskrav kan nu tilkøbes.

Hvis I har tilkøbt dette tilvalg, behøver dine medarbejdere ikke konsultere egen læge for en henvisning, før de skal til fysioterapeut.

Nyt: Digital behandling

Der er stor efterspørgsel på digitale behandlingsformer. Det er mere fleksibelt, bæredygtigt og erfaringen viser, at det også er lige så effektivt, så længe der er tale om symptomer/lidelser, som ikke kræver fysisk tilstedeværelse, når behandlingen udføres. 

Dette vil vi i større grad kunne tilbyde eller henvise til. Det kan være digital fysioterapi, digital psykolog og digitale rådgivningsplatforme. Henvisning til digitale behandlingstilbud vil være ud fra en faglig vurdering.

Det betyder, at dine medarbejdere får flere fleksible og bæredygtige behandlingsmuligheder.

Ny tilvalgsdækning – Lindring

Vi introducerer en ny tilvalgsdækning – Lindring.

Flere danskere lider af kroniske eller vedvarende fysiske og psykiske lidelser. Samtidig skal danskerne bidrage med at være flere år på arbejdsmarkedet. I Gjensidige ved vi at arbejdsstyrken er det største aktiv og dette uanset om man har kronisk sygdom eller er psykisk sårbar.

Vi har derfor samlet vores bedste nuværende dækninger af kroniske og vedvarende lidelser i bevægeapparatet i et nyt behandlingskoncept. Der dækkes med i alt op til 12 behandlinger pr. løbende 12 måneder for behandling med fysioterapi, kiropraktik, akupunktur og, massage.

Vi udvider med dækning af neurologiske lidelser hvor symptomerne sidder i bevægeapparatet, så som migræne, hjernerystelse, fibromyalgi, følgelidelser efter kemoterapi med:

  • Fysioterapi

  • Kiropraktik

  • Akupunktur

  • Massage

Behandlingsformer, som vi ved kan lindre, men hvor lidelsen ikke kan helbredes.

Derudover så udvider vi også med

  • Online Psykolog

Dette i form af forebyggende, støttende samtaler til varige psykiske lidelser og vedvarende mentale udfordringer. Det kan være til psykiske lidelser eller udviklingsforstyrrelser såsom ADHD, autismespektrumforstyrrelser, spiseforstyrrelser, kronisk depression, fobier osv.

Har din virksomhed tilkøbt dette tilvalg, vil dine medarbejdere kunne få behandling uden tidsbegrænset dækning.

Dette tilvalg er målrettet lindrende behandling af de vedvarende lidelser som vi ved, at danskerne oftest lider af, og hvor man må forvente et tilbagevendende eller løbende behandlingsbehov i større eller mindre grad, hvad enten årsagen er fysisk eller er psykisk. 

Ny tilvalgsdækning – Tidlig støtte

Vi introducerer en ny tilvalgsdækning – Tidlig støtte.

Formålet med dækningen er at igangsætte en tidlig indsats ved risiko for langtidssygefravær eller risiko for tab af erhvervsevne hos dine medarbejdere. Såfremt en medarbejder er i risiko for langtidssygefravær, tilbydes de i relevante tilfælde en udvidet samtale med selskabet og/eller der kan formidles samtykkebaseret kontakt til medarbejderens pensionsselskab, således at pensionsselskabet kan støtte, rådgive og behovsafklare eventuelle indsatser for at bevare arbejdsdygtigheden og minimere risiko for tab af erhvervsevne.

Det betyder, at hvis din medarbejder er i risiko for langtidssygefravær, så kan vi tilbyde dem en uddybende samtale med en af vores sundhedsfaglige skadesbehandlere.

Sammen kan de afdække medarbejderens behov for behandling, og hvis de ønsker det, så kan vi formidle kontakt til deres pensionsselskab som vil rådgive dem yderligere. Sommertider har pensionsselskabet supplerende indsatser at byde ind med.

Gjensidige og medarbejderens pensionsselskab tilbyder således en styrket indsats i at holde medarbejderen rask og arbejdsdygtig.

Selskabet dækker ikke

I de nye betingelser præciserer vi i højere grad hvad vi ikke dækker, så det bliver mere transparent for dig som kunde.

De nye præciseringer vises nedenfor.

Vi dækker ikke:

  • Sygdom/skade/lidelse, undersøgelse og/eller behandling som varetages i almen lægepraksis og/eller som ligger indenfor egen læges kompetencefelt.
  • Astma og allergi, som tidligere er udredt eller kendt astma/allergi, hvor der opleves forværring, dækkes ikke uanset udløsende årsag.
  • Skade/sygdom/lidelse som kræver undersøgelse og/eller behandling ved læge eller speciallæge, billeddiagnostik hurtigere end 10 hverdage, såsom ved knoglebrud, mistanke om blodpropper, faldtraumer, pludseligt tab af syn eller følesans, vridtraumer, hjernerystelse og lidelser at sidestille hermed.
  • Udredning og behandling på specialklinikker såsom Modic-/hovedpine-/smerte-/hoste-/hukommelses-/søvnklinikker eller specialklinikker, som kan sidestilles hermed.
  • Udredning og behandling af søvn/snorkeproblemer og søvnapnø.
  • Øjentørhed, flydere, samsynstræning.
  • Lidelser som ikke påvirker helbredstilstanden, såsom akne, vorter, seboroisk keratose, godartede modermærker, pigmentforandringer og pletter, hårtab.
  • Xiapex, Miradry, PRP, PRF.
  • Mohs kirurgi.
  • Vacciner.
  • Psykologiske og kognitive tests.
  • Bassintræning.
  • Udredning og behandling af opmærksomhedsforstyrrelser, udviklingsforstyrrelser, ADHD, ADD, ASF, og underliggende typer, OCD, spiseforstyrrelser samt følgelidelser heraf.
  • Udredning og behandling af svedtendens/hyperhidrose.
  • Gastric bypass, gastric sleeve, eller operationer/behandling som kan sidestilles hermed.
  • Medicinsk behandling for overvægt og/eller spiseforstyrrelse.
  • Sportsernæring.
  • Kønsdysfori.
  • Sexafhængighed, gamerafhængighed.
  • Udgifter til journaler, attester, psykologiske og kognitive tests, speciallægeerklæringer, lægehenvisninger, lægeanbefalinger.
  • Udredning-og eller behandlingsforløb, og/eller sygdom/skade/lidelse som af selskabet betragtes at være af høj kompleksitet herunder blandt andet operation af hoftedysplasi uanset operationsform, rekonstruktioner, dialysebehandling, amputationer, transplantation, udskiftning af proteser og lignende. 
  • Brystforstørrende eller brystformindskende operationer uanset årsag hertil. Undersøgelse af implantater, udskiftning/fjernelse af implantater uanset årsag. Brystrekonstruktioner uanset årsag.
  • Tandskade, tandlæge, tandbehandling, kæbekirurgi, tyggeskader, tandprotese, broer, bideskinner og knogleopbygning.
  • Sygdom, lidelser eller følgesygdomme der skyldes epidemier, pandemier og vacciner.

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor får jeg nye betingelser?

Vi justerer vores sundhedsforsikring, fordi forbruget af forsikringen over længere tid er steget. Derfor har vi valgt at justerer dækningerne, så flest muligt kan få gavn af forsikringen, frem for blot at hæve prisen. Hvis vi hævede prisen, vil det også betyde øget beskatning for dine medarbejdere, hvilket betyder, at de vil blive beskattet af dækninger, som de ikke nødvendigvis har gavn af.

Hvor kan jeg se, hvilke betingelser, der gælder for mine medarbejdere og jeg?

I det varslingsbrev, du har modtaget, er det angivet, hvilken sundhedsforsikring I får. Hvis du er ansvarlig for sundhedsforsikringen i virksomheden, kan du enten logge på vores selvbetjeningsløsning for erhverv (Min side erhverv), hvis du er oprettet som bruger, og når policen er oprettet, eller du kan finde betingelserne på vores hjemmeside. Skal virksomheden fremover have Sundhedsforsikring, kan I se betingelserne. Hvis virksomheden i fremtiden skal have Sundhedsforsikring+, kan I se betingelserne her. På disse sider vil du også kunne finde en kommunikationspakke, der kan sendes til jeres medarbejdere, hvori betingelserne indgår. Fra den dag sundhedsforsikringen træder i kraft, vil medarbejderne kunne se deres nye betingelser på Min side.

Hvorfor tilbyder I ikke længere gratis medforsikring af børn, hvis begge forældre i husstanden har en sundhedsforsikring i Gjensidige?

Det forholder sig sådan, at børn i dag har langt mere brug for forsikringen end tidligere. Derfor har vi ikke længere mulighed for at tilbyde gratis dækning til medarbejderens børn. Dette har vi hidtil gjort, hvis begge forældre i en husstand har haft en sundhedsforsikring hos os. Fremadrettet kan børn inkluderes ved, at virksomheden tilkøber dækningen "kollektiv børnedækning", eller medarbejderen køber en sundhedsforsikring til sine børn til en særskilt pris. 

Som arbejdsgiver har jeg glemt at fortælle mine ansatte, at de ikke længere har en bestemt dækning. Derfor er de utilfredse og vil klage over deres afslag. Hvordan gør de det?

Da du har accepteret de nye vilkår, så kan medarbejderne ikke klage over afslagene. Vi har lavet en kommunikationspakke, der indeholder materiale om ændringerne, som du kan dele med dine medarbejdere. Du finder kommunikationspakken øverst på denne side. På siden ligger også en guide til, hvordan du deler kommunikationspakken til dine medarbejdere.

Hvorfor er prisen på sundhedsforsikringen ændret?

Prisen er ændret, fordi sundhedsforsikringens sammensætning er blevet tilpasset.

Kan jeg fortsætte på de gamle betingelser?

Det er ikke muligt at fortsætte på de gamle betingelser. Alle vores kunder får besked om, at de overgår til nye betingelser. 

Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil have en anden sundhedsforsikring eller nogle tilvalg knyttet til min sundhedsforsikring?

Vi vil gerne hjælpe dig, hvis du ønsker at lave ændringer til din sundhedsforsikring. Hvis du har under 100 medarbejdere, skal du kontakte os på sundhed-info@gjensidige.dk eller på telefon 88186720, så skal vi nok hjælpe dig videre. Har du mere end 100 medarbejdere, skal du kontate os på sundhed-salg@gjensidige.dk.

Gælder ændringen også kunder, der ikke har haft skader?

Ja, det gør den. Ændringerne gælder alle kunder, uanset om du har brugt forsikringen eller ej.

Kan jeg få en lavere pris, hvis jeg ændrer på forsikringen?

Ja, prisen afhænger af, hvilken forsikring, du vælger. Du har valget mellem Sundhedsforsikring, Sundhedsforsikring+ og en række evt. tilvalg. 

Gælder ændringen for mine ansattes familie? Også fra samme dato?

Ja, ændringen gælder også for medarbejdernes familier. Ægtefælle og individuelt oprettede børn (selvbetalende børn) bliver varslet og kommer over på deres nye forsikring til deres respektive hovedforfald fra 01.01.24.

Kan mine ansatte vente med at købe forsikringen til deres barn, til deres barn får brug for den?

Nej, dine medarbejdere skal oprette en sundhedsforsikring til deres børn, inden barnets nuværende forsikring ophører.

Der er nemlig en periode uden dækning på seks måneder (karensperiode) på forudbestående sygdom/skade/lidelse. Er medarbejdernes børn i dag forsikret, kan de få deres ancinittet med og undgå denne periode. Medarbejderes børn, der ikke tidligere har haft en sundhedsforsikring, vil være omfattet af karens, fordi man skal have været tilmeldt forsikringen i seks måneder, før man kan få dækket sygdomme/skader, som er opstået, før forsikringen trådte i kraft.

Børn omfattet af kollektiv børnedækning følger karens for den forsikrede (medarbejdere).

Hvad betyder det for en igangværende skade – bliver den færdigbehandlet efter gamle betingelser?

Hvis din eller din medarbejders skade er anmeldt og godkendt, inden de overgår til de nye betingelser, vil skaden blive behandlet efter de gamle betingelser i op til 3 mdr. efter de nye betingelser er trådt i kraft.

Hvordan håndteres en skade, der er sket under det gamle betingelsessæt, men først anmeldt efter de nye er trådt i kraft?

Din skade vil blive behandlet efter de betingelser, der er gældende på tidspunktet, hvor du anmelder skaden. 

Får min virksomhed et nyt policenummer?

Ja. Da vi er nødt til at tegne en ny forsikring til din virksomhed, får I også et nyt policenummer. Du kan se mere om dette i det varslingsbrev, vi har sendt til dig.

Hvad kan vi få af materiale til engelsktalende medarbejdere?

Vi har lavet en kommunikationspakke, som også findes på engelsk. Du finder kommunikationspakken øverst på denne side. Den indeholder bl.a. faktaark, varsling af familie, guide til tilmelding af familiemedlemmer. Der findes desværre ikke engelske forsikringsbetingelser.

Kan jeg bare lade være med at betale, hvis jeg ikke ønsker forsikringen med de varslede ændringer?

Nej, vi skal have en skriftlig opsigelse fra dig. Hvis vi ikke modtager en skriftlig opsigelse, vil du få tilsendt rykkere, når du ikke betaler.  Har du under 100 medarbejdere, skal du enten sende din skriftlige opsigelse til team1 på sundhed-team1@gjensidige.dk eller team2 på sundhed-team2@gjensidige.dk, afhængig af hvilket team, du normalt betjenes af. Er du i tvivl, kan du sende opsigelsen til sundhed-info@gjensidige.dk, så skal vi nok sikre, at den kommer til det rette team. Har du over 100 medarbejdere, skal du sende os en skriftlig opsigelse på sundhed-salg@gjensidige.dk.

Hvorfor laver I en slutfaktura? Hvad gør vi, hvis vi har ændringer til forsikringen, efter vi har modtaget slutfaktura?

Fordi vi tegner en ny police til dig, skal den gamle gøres op, og derfor laver vi en slutfaktura. Hvis du har spørgsmål til slutfakturaen, kan du sende dem til os på mail sundhed-info@gjensidige.dk

Bliver der overført anciennitet på børn, som har været automatisk omfattet, men som aldrig har haft en skade, og som derfor ikke er registreret?

Børn kan få deres anciennitet med, hvis medarbejderne tegner en ny sundhedsforsikring til sit barn, inden barnets nuværende forsikring ophører. Det er vigtigt, at de vælger den korrekte startdato. Startdato skal være dagen efter, at forsikringen udløb. Hvis barnets forsikring ophører d. 31.12.23, skal barnets nye forsikring starte d. 01.01.24. På den måde er der ikke et slip mellem de to forsikringer, og dermed vil barnet ikke have en periode på seks måneder uden dækning (karensperiode) for forudbestående sygdom/skade/lidelser, dvs. undersøgelse og behandling opstået før tilmelding. Vi kan se ancienniteten, hvis medarbejderne har haft registreret barnet på Min side, eller hvis det tidligere har brugt sundhedsforsikringen. Hvis barnet ikke har været registreret tidligere, vil det komme ind med karens. Hvis medarbejderens barn har en sygdom/skade, som afvises af på grund af manglende anciennittet, skal de oplyse os om det, når de taler med os, så sørger vi for, at det bliver rettet, hvis det viser sig, at barnet ikke har karens alligevel. Dine medarbejdere kan kontakte os på sundhed-info@gjensidige.dk eller på tlf. 88 18 67 20

Hvis vi ændrer hovedforfald, kommer vi så over på nye betingelser pr. tidligere hovedforfald eller ny hovedforfald?

Hvis man ændrer hovedforfald, får man ny police og bliver omtegnet til den nye forsikring.

Hvis jeg ikke ønsker forsikringen, hvad gør jeg så?

Hvis du ikke længere ønsker forsikringen, og du har under 100 medarbejdere, skal du sende os en skriftlig opsigelse. Du skal sende din opsigelse til enten team1 på sundhed-team1@gjensidige.dk eller team2 på sundhed-team2@gjensidige.dk, afhængig af hvilket team, du normalt betjenes af. Er du i tvivl, kan du sende opsigelsen til sundhed-info@gjensidige.dk, så skal vi nok sikre, at den kommer til det rette team. Har du over 100 medarbejdere, skal du sende os en skriftlig opsigelse på sundhed-salg@gjensidige.dk.

Hvorfor har i ikke længere modulopbygget sundhedsforsikring?

Det har vi ikke, fordi der ikke er efterspørgsel på at kunne til- og fravælge helt ned på dækningsniveau. De dækninger, som ingen eller meget få af vores kunder har ønsket, er udgået. I stedet har vi udviklet nye dækninger baseret på kundernes ønsker og udviklingen i markedet generelt. Sundhedsforsikringen og sammensætningen af dækninger har bestået produkttesten jf. gældende lovgivning. Vores nye sundhedsforsikring er derfor både markedskonform, konkurrencedygtig og samtidig tilpasset målgruppen. Det er stadigvæk muligt at tilvælge yderligere dækninger ud fra, hvilke behov I har som virksomhed. 

Se hvad andre siger om os

Vi vil gerne være det mest kundeorienterede forsikringsselskab. Derfor har vores kunders mening stor betydning for vores udvikling.

Lær os bedre at kende

Gjensidige har i mere end 200 år tilbudt forsikringer på et solidt fundament af gjensidig tillid mellem vores kunder og os. Se mere om hvem vi er lige her.

Se dine kundefordele

Vi har mere end 20 anerkendte samarbejdspartnere i Danmark, som giver dig besparelser og andre gode fordele.