Hop til indhold

Ny sundhedsforsikring

Tilliden er gjensidig

Vi danskere er gode til at vise tillid. Vi parkerer uden bekymring vores barnevogne uden for caféerne, der er ubemandede grøntsagsboder i vejkanten, og supermarkederne har fået selvbetjeningskasser. Tillid handler kort og godt om, at vi kan stole på hinanden – især når det virkelig gælder.  Hos Gjensidige er vi optaget af det, der bekymrer danskerne. Vores mission er at tilbyde alle adgang til relevante sundhedsløsninger, som både rummer rådgivning og behandling, og også forebyggelse, omsorg og tryghed. Vi hjælper, inden skaden sker, men selvfølgelig også, hvis uheldet er ude.

I over 200 år har vi lyttet til, vejledt og hjulpet vores kunder. Og det har vi i sinde at fortsætte med. Se hvordan vi arbejder med tillid hos os her.  

Ændringer for dig

Vi har fremhævet de væsentligste ændringer for dig, som har en sundhedsforsikring hos os. Nedenfor ser du, hvordan forsikringen ændrer sig, og hvad det betyder for dig og din husstand.

Afsnit 

Hvordan ændres dækningen?

Hvad betyder det for mig?

Sundhedsforsikring for børn 

Vi har set en stigende interesse for at medforsikre sine børn. Dette i en tid, hvor vi også kan se, at man anvender forsikringen betydeligt mere. 

Medforsikrede børn indtegnes fremover til en særskilt pris, og er dermed ikke længere gratis. 

Vi udvider dog dækningen på medforsikrede børn til at være op til 24 år.

Hvis du tidligere har haft dit barn gratis medforsikret, vil det betyde, at du skal tilmelde dit barn på ny, og at du kommer til at betale for dit barns sundhedsforsikring fremadrettet.

Er dit barn under 24 år aktuelt dækket under ”kollektiv børnedækning” som en del af din virksomhedsordning, er der ingen ændring, og du skal ikke foretage dig noget.

Lægehenvisning 

Vi har en behandlingsgaranti på 10 hverdage fra sagens godkendelse.

Hvis du er henvist til et offentligt sygehus og får tildelt en offentlig tid indenfor den samme behandlingsgaranti på de 10 hverdage som forsikringen også tilbyder, eller du allerede er i et offentligt sygehusforløb når du anmelder skaden, så skal du fremover benytte eller forblive i det offentlige tilbud. 

Vi betaler ikke for din lægehenvisning. Hvis din egen læge vurderer, at der er et lægefagligt undersøgelses- og/eller behandlingsbehov som ligger udenfor egen læges kompetencefelt, så er en henvisning gratis.  

Hvis du allerede er i et offentligt sygehusforløb, så vil du skulle starte forfra med undersøgelses- og behandlingsforløbet, hvis du overgår til et privat sygehus eller klinik.

Fremover skal du anvende det offentlige tilbud, du allerede er en del af. Sådan sørger vi for, at behandlingen sker på den mest bæredygtige måde, og at både vores og det offentliges ressourcer fordeles optimalt.

Privathospital & klinik

Undersøgelse og behandling samt operation

 

Vi kvalitetssikrer altid vores private samarbejdsnetværk, både initialt og løbende. Derfor tilbyder vi fremadrettet alene speciallægeundersøgelse, speciallægebehandling samt operation i vores kvalitetssikrede netværk i Danmark. 

I tilknytning til dette vil vi fremadrettet kun dække reoperation, hvis vi har dækket den primære operation. 

Det betyder, at vi ikke fremadrettet kan tilbyde dig speciallægebehandling udenfor Danmark eller udenfor netværk i Danmark.

Du vil stadig selv kunne vælge behandler ved fx fysioterapi, kiropraktor, psykolog osv.

Kræft

 

Vi dækker ikke længere tilbagefald af samme kræftform, hvis vi tidligere har dækket den første behandling.

Hvis samme kræftform på ulykkelig vis vender tilbage, så vil vi, i stedet, anbefale dig at blive tilset og behandlet i offentligt regi, hvor du vil være stillet bedst i relation til flerfaglig erfaring, forskning og behandlingsmuligheder.

Vi hjælper dig med rådgivning.

Grå stær

Hvis diagnosen stilles i forsikringstiden, kan du blive opereret uden tidsbegrænsning

Er diagnosen stillet i tidligere selskab dækkes i op til 6 måneder fra diagnosetidspunktet.

Det betyder, at der er en tidsbegrænset dækning, hvis diagnosen er stillet inden denne forsikring trådte i kraft.

Transport

Transport til og fra undersøgelse og behandling ved speciallæge dækkes hvis afstanden mellem bopæl og behandlingssted overstiger 60 km.

Tidligere var der dækning efter de første 25 km. Fremover er der først dækning efter 60 km.

Kroniske lidelser 

Vi ændrer dækningen af kroniske lidelser.

Fremadrettet dækkes kroniske lidelser med behandling og operation i op til 6 mdr. fra diagnosetidspunktet, hvis lidelsen opstår i forsikringstiden. Dette uanset om lidelsen er kirurgisk eller medicinsk.

Medicinsk speciallægebehandling i op til 6 mdr. fra diagnosetidspunktet er en forbedring af din dækning. 

Er lidelsen konstateret/diagnostiseret under sundhedsforsikring i tidligere selskab og du tilgår denne sundhedsforsikring uden ophold, dækkes lidelsen ligeledes i 6 mdr. fra diagnosetidspunktet. 

Vi udvider vores dækning til også at omfatte følgelidelser til kroniske lidelser. Hvis der, i forsikringstiden, opstår en følgelidelse til en kronisk lidelse, dækker vi i 6 mdr. fra diagnosetidspunktet af den kroniske følgelidelse. 

Vi begrænser dermed dækning på kroniske lidelser til at være i 6 mdr. fra diagnosetidspunktet som en grunddækning. Dette gælder såvel speciallægebehandling som fysioterapi, kiropraktik osv.

Vi udvider dog til også at dække følgelidelser til kroniske lidelser. Det har vi ikke tidligere dækket.

Akut behandling

Ved behov for akut behandling ved eks. en fysioterapeut ændrer vi anmeldelsesfristen fra 14 til 7 dage.

Akut behandling gælder ikke for speciallæge eller psykolog/psykiater.

Vi ved godt, at det ikke altid er sundhedsforsikringen du tænker på, hvis du fx akut får hold i nakken, men vi vil rigtig gerne høre fra dig. Til gengæld vil vi gerne høre fra dig lidt tidligere, så vi sikrer, at du får den rette behandling.

Nyt: GLA:D-træning

Som noget nyt dækker vi GLA:D-træning, som er et træningsforløb målrettet slidgigt i knæ, hofter og ryg.

GLA:D træning dækkes ved certificeret GLA:D behandler.

GLA:D -forløb indeholder individuel superviseret træning, gruppetræning samt patientuddannelse.

Din læge skal henvise dig til GLA:D-forløb.

Der er ingen tidsbegrænset dækning på GLA:D- træning.

Tandbehandling 

Tandbehandling er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikring.

Du skal derfor være opmærksom på, at tandbehandling ikke længere vil dækkes.

Fitnesscenter 

Træning i fitnesscenter er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikring. I stedet tilbydes holdtræning, som led i genoptræningen efter operation. 

Vi kan henvise til holdtræning eller gruppeforløb ud fra en faglig vurdering. 

Har du tidligere fået tilskud til dit fitnessabonnement via sundhedsforsikringen vil dette dermed ophøre.

Astma & allergi

Med den nye sundhedsforsikring, er der tilføjet dækning med 1 kontrol efter endt udredning. Tidligere har vi kun dækket udredning.

Hvis der er behov for yderligere kontroller, skal du huske at bestille tid ved din egen læge.

Allergivaccination 

Allergivaccination er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikring. 

Det betyder, at udgifter til allergivaccination vil være som egenbetaling.

Ergoterapi 

Ergoterapi er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikring. 

Vi kan ikke længere tilbyde dækning med ergoterapi.

Massage 

Massage er ikke indeholdt i den nye Sundhedsforsikring.

Vi kan ikke længere tilbyde massage.

Osteopati 

Som noget nyt får alle vores kunder nu osteopati. Der dækkes op til 10 behandlinger pr. løbende 12 mdr. til lidelser i bevægeapparatet (muskler, knogler, led).

Mange af vores kunder har efterspurgt osteopati som en grunddækning. Det har vi valgt at lytte til. Det kræver ikke en lægehenvisning.

Har du ikke tidligere haft denne dækning, så er dette en udvidelse af din forsikringsdækning. 

Misbrug 

Misbrugsbehandling går fra at være en tilvalgsdækning, som den har været for nogle kunder til at være en fast dækning for alle kunder i den nye Sundhedsforsikring 

For at sikre at der visiteres til det rette tilbud, beder vi om en udtalelse fra egen læge. Der dækkes max. 1 forløb pr. misbrug i forsikringstiden. 

Dækning for tilbagefald af misbrug og antabusbehandling tilbydes ikke under den nye Sundhedsforsikring.

Har du ikke tidligere haft misbrugsdækning, så er dette en udvidelse af din forsikringsdækning.

Vi ændrer dog på indholdet, så der ikke længere er dækning for tilbagefald af samme misbrug, hvis vi tidligere har dækket det første behandlingsforløb.

Vi dækker uanset om du tidligere har fået misbrugsbehandling inden forsikringen trådte i kraft.

Ludomani

Behandling for diagnosticeret ludomani er nu en fast dækning under din sundhedsforsikring og ikke længere en tilvalgsdækning.

Danskere lider i stigende grad af ludomani, derfor vil behandling for ludomani overgå fra at være en tilvalgsdækning til nu at være en standarddækning på din sundhedsforsikring.

Har du ikke tidligere haft denne dækning, så er dette en udvidelse af din forsikringsdækning. 

Diætist

Vi bibeholder dækningsperiode på 4 mdr. Indenfor de 4 mdr. kan du nu få op til 10 diætistvejledninger. Første vejledning dækkes med op til 1.000 kr. og de efterfølgende vejledninger med op til 400 kr.

Tidligere var der ingen begrænsning i antallet af eller beløb for vejledninger.

Behandling af tilbagefald af samme lidelse dækkes dog ikke længere.

Du er ikke længere dækket ved tilbagefald af samme lidelse.Ved tilbagefald anbefaler vi at de kostanbefalinger og den kostplan, som du fik i dit første forløb genanvendes.

Fodterapi

Dækkes fremadrettet med 4 behandlinger om året i stedet for 6.

Du får fremadrettet tilbudt 4 frem for 6 behandlinger, hvis du har brug for behandling med fodterapi.

Rekreation

Rekreation efter operation er ikke indeholdt i den nye sundhedsforsikring.

Hvis vi dækker din operation, kan du stadigvæk få genoptræning i op til 24 mdr. Du kan dog ikke længere få bevilliget et rekreationsophold.

Psykolog & psykiater

Psykisk behandling ved psykolog eller psykiater går fra at være en tilvalgsdækning til at være en fast dækning i den nye Sundhedsforsikring. Dækningen er udvidet med psykologiske gruppeforløb - vi henviser til gruppeforløb ud fra en faglig vurdering.

Gentagen tilbagevenden af samme lidelse dækkes ikke længere, hvis vi tidligere har dækket behandling. Vi hjælper med sundhedsfaglig rådgivning.

Samtaleterapi ved psykiater udgår. Du kan stadig få dækket udredning og konsultation til medicinsk behandling.

 

Nogle psykiske tilstande eller diagnoser må forventes at have et tilbagevendende behandlingsbehov i større eller mindre grad.

Har forsikringen tidligere dækket et regulært behandlingsforløb, og der vil være gentagne tilbagevendende behandlingsbehov af samme lidelse, så kan vi afvise fornyet dækning.

Vi vil altid gerne rådgive dig til, hvor og hvordan du er bedst stillet.

Krisehjælp

Ved alvorlige hændelser kan der være behov for hurtig psykologisk hjælp.

Vi ændrer vores krisehjælpsdækning til at være akut krisehjælp, hvor anmeldelsen skal ske indenfor 48 timer fra hændelsen indtraf. Tidligere har der ikke været anmeldelsesfrist.

I de tilfælde, hvor anmeldelsen ikke finder sted indenfor 48 timer, vil dækning for almindelig psykologbehandling være gældende.

Fremadrettet vil vi gerne høre fra dig lidt før i tilfælde af alvorlige akutte hændelser.Akut krisehjælp kan anmeldes hele døgnet, også udenfor vores åbningstid. Her vil du blive viderestillet direkte til vores udbyder af akut krisehjælp.

Nyt: Digital behandling

Der er stor efterspørgsel på digitale behandlingsformer. Det er mere fleksibelt, bæredygtigt og erfaringen viser, at det også er lige så effektivt, så længe der er tale om symptomer/lidelser, som ikke kræver fysisk tilstedeværelse, når behandlingen udføres. 

Dette vil vi i større grad kunne tilbyde eller henvise til. Det kan være digital fysioterapi, digital psykolog og digitale rådgivningsplatforme. Henvisning til digitale behandlingstilbud vil være ud fra en faglig vurdering.

Det betyder, at du får flere fleksible behandlingsmuligheder.

Online læge til husstanden

Vi giver nu alle vores privatkunder mulighed for at få adgang til Online læge. 

Online læge dækker hele din husstand.Konsultationerne foregår som videokonsultation, og du skal ikke henvende dig til forsikringen først.Vi gør opmærksom på, at hvis du er medforsikret, gælder dækningen Online læge kun, hvis den fremgår af din ægtefælle/samlevers (hovedforsikrede) Min side.

Med Online læge har du og din familie altid en læge ved hånden.Du kan fx søge hjælp gennem Online Læge ved:

  • Forkølelse
  • Influenza
  • Øjeninfektion
  • Søvnproblemer
  • Astma
  • Opkast og diarre
  • Udslæt og eksem

Selskabet dækker ikke

I de nye betingelser præciserer vi i højere grad hvad vi ikke dækker, så det bliver mere transparent for dig som kunde.

De nye præciseringer vises nedenfor.

Selskabet dækker ikke:

  • Sygdom/skade/lidelse, undersøgelse og/eller behandling som varetages i almen lægepraksis og/eller som ligger indenfor egen læges kompetencefelt.
  • Astma og allergi, som tidligere er udredt eller kendt astma/allergi, hvor der opleves forværring, dækkes ikke uanset udløsende årsag.
  • Skade/sygdom/lidelse som kræver undersøgelse og/eller behandling ved læge eller speciallæge, billeddiagnostik hurtigere end 10 hverdage, såsom ved knoglebrud, mistanke om blodpropper, fald traumer, pludseligt tab af syn eller følesans, vridtraumer, hjernerystelse og lidelser at sidestille hermed. 
  • Udredning og behandling på specialklinikker såsom Modic-/hovedpine-/smerte-/hoste-/hukommelses-/søvnklinikker eller specialklinikker, som kan sidestilles hermed.
  • Udredning og behandling af søvn/snorkeproblemer og søvnapnø.
  • Øjentørhed, flydere, samsynstræning.
  • Lidelser som ikke påvirker helbredstilstanden, såsom akne, vorter, seboroisk keratose, godartede modermærker, pigmentforandringer og pletter, hårtab.
  • Xiapex, Miradry, PRP, PRF.
  • Mohs kirurgi.
  • Vacciner.
  • Psykologiske og kognitive tests.
  • Bassintræning.
  • Udredning og behandling af opmærksomhedsforstyrrelser, udviklingsforstyrrelser, ADHD, ADD, ASF, og underliggende typer, OCD, spiseforstyrrelser samt følgelidelser heraf.
  • Udredning og behandling af svedtendens/hyperhidrose.
  • Gastric bypass, gastric sleeve, eller operationer/behandling som kan sidestilles hermed.
  • Medicinsk behandling for overvægt og/eller spiseforstyrrelse.
  • Sportsernæring.
  • Kønsdysfori.
  • Sexafhængighed, gamerafhængighed.
  • Udgifter til journaler, attester, psykologiske og kognitive tests, speciallægeerklæringer, lægehenvisninger, lægeanbefalinger.
  • Udredning-og eller behandlingsforløb, og/eller sygdom/skade/lidelse som af selskabet betragtes at være af høj kompleksitet herunder blandt andet operation af hoftedysplasi uanset operationsform, rekonstruktioner, dialysebehandling, amputationer, transplantation, udskiftning af proteser og lignende. 
  • Brystforstørrende eller brystformindskende operationer uanset årsag hertil. Undersøgelse af implantater, udskiftning/fjernelse af implantater uanset årsag. Brystrekonstruktioner uanset årsag.
  • Tandskade, tandlæge, tandbehandling, kæbekirurgi, tyggeskader, tandprotese, broer, bideskinner og knogleopbygning.
  • Sygdom, lidelser eller følgesygdomme der skyldes epidemier, pandemier og vacciner.

 

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor får jeg nye betingelser?   

Vi justerer vores sundhedsforsikring, fordi forbruget af forsikringen over længere tid er steget. Derfor har vi valgt at justere dækningerne, så flest muligt kan få gavn af forsikringen, frem for blot at hæve prisen.

Hvordan kan jeg se mine betingelser?

Fra den dag, din nye sundhedsforsikring træder i kraft, kan du se dine dækninger og betingelser på Min side. Forsikringen træder i kraft til dit hovedforfald, dvs. det tidspunkt, hvor din forsikring alligevel udløber eller skal fornyes. 

Har ændringen betydning for en igangværende skade – bliver den færdigbehandlet efter gamle betingelser?

Hvis din skade er anmeldt og godkendt, inden du overgår til de nye betingelser, vil din skade blive behandlet efter de gamle betingelser i op til 3 måneder efter, de nye betingelser er trådt i kraft.

Hvorfor tilbyder I ikke længere gratis medforsikring af børn, hvis begge forældre i husstanden har en sundhedsforsikring i Gjensidige?

Det forholder sig sådan, at børn i dag har langt mere brug for forsikringen end tidligere. Derfor har vi ikke længere mulighed for at tilbyde gratis dækning til  børn. Dette har vi hidtil gjort, hvis begge forældre i en husstand har haft en sundhedsforsikring hos os. Fremadrettet kan børn inkluderes ved, du køber en sundhedsforsikring til dine børn til en særskilt pris. Dette kan du gøre ved at logge på Min side.

Gælder ændringerne hele familien, og i så fald er det pr. samme dato?

Ja, ændringen gælder også for din familie. Dog kan ændringen ske på forskellige datoer. Det kommer an på, hvornår ens hovedforfald er. Fx kan det være, at din ægtefælle/samlever har en sundhedsforsikring via sit arbejde, og derfor har et andet hovedforfald end dig. Det kan også være, at din ægtefælle/samlever ikke oprettede sin forsikring på samme tid som dig. Det samme gælder dine børn. Ændringerne vil ske fra 01.01.24 og til jeres respektive hovedforfald.

Hvorfor er prisen forsikringen ændret?

Prisen er ændret, fordi sundhedsforsikringens sammensætning er blevet tilpasset.

Kan jeg fortsætte på de gamle betingelser?

Det er ikke muligt at fortsætte på de gamle betingelser. Alle vores kunder får besked om, at de overgår til nye betingelser. 

Gælder ændringen også kunder, der ikke har haft skader?

Ja, det gør den. Ændringerne gælder alle kunder, uanset om du har brugt forsikringen eller ej.

Hvordan kan jeg opsige mine forsikringer?

Du kan opsige din forsikring ved at sende os en skriftlig opsigelse på mail til sundhed-opsigelser@gjensidige.dk.

Kan jeg blot undlade at betale, hvis jeg ikke ønsker forsikringen med de varslede ændringer?

Nej, vi skal have en skriftlig opsigelse fra dig på sundhed-opsigelser@gjensidige.dk. Hvis vi ikke modtager en skriftlig opsigelse, vil du få tilsendt rykkere, når du ikke betaler. 

Bliver der overført anciennitet på børn, som har været automatisk omfattet, men som aldrig har haft en skade, og som derfor ikke er registreret?

Børn kan få deres anciennitet med, hvis du tegner en ny sundhedsforsikring til dit barn, inden barnets nuværende forsikring ophører. Det er vigtigt, at du vælger den korrekte startdato. Startdato skal være dagen efter, at forsikringen udløb. Hvis barnets forsikring udløber d. 31.12.23, skal barnets nye forsikring starte d. 01.01.24. På den måde er der ikke et slip mellem de to forsikringer, og dermed vil barnet ikke have en periode på seks måneder uden dækning (karensperiode) for forudbestående sygdom/skade/lidelser, dvs. undersøgelse og behandling opstået før tilmelding. Vi kan se ancienniteten, hvis du har haft registreret barnet på Min side, eller hvis det tidligere har haft brugt sundhedsforsikringen. Hvis barnet ikke har været registreret tidligere, vil det komme ind med karens. Hvis dit barn har en sygdom/skade, som afvises af på grund af manglende anciennitet, skal du oplyse os om det, når du taler med os, så sørger vi for, at det bliver rettet, hvis det viser sig, at barnet ikke har en karensperiode.

Hvordan håndteres en skade, der er sket under de gamle betingelser, men først anmeldt efter de nye er trådt i kraft?   

Din skade vil blive behandlet efter de betingelser, der er gældende på tidspunktet, hvor du anmelder skaden.

Er der en karensperiode?

For dig, din ægtefælle/samlever og dine børn gælder det, at undersøgelse og behandling af sygdomme og skader opstået før tilmelding, først er dækket efter 6 måneders forsikring (karensperiode).

Har din familie haft sundhedsforsikring hos et andet selskab, kan den optjente anciennitet overføres og modregnes i karensen. Dog må der ikke være et slip imellem de to forsikringer. Det betyder, at forsikringen skal starte dagen efter, at din families forsikring ophørte. Ophører forsikringen fx d. 31.12, skal den nye forsikring træde i kraft 01.01 for, at den optjente anciennitet kan overføres og modregnes.