Hop til indhold

Identitetstyveri

Gennem din indboforsikring hos os, er du sikret mod ID-tyveri. Her får du hjælp til at opdage og begrænse identitets­tyveri og afvise uberettigede betalings­krav og betalings­anmærkninger. 

Forebygger ID-tyveri

Vi hjælper dig med at afvise uretmæssige pengekrav og kontakter kreditorerne.

24 timers support

Vores supportteam giver information og forebyggende råd til at opdage ID-tyveri på tlf.+45 70 10 30 09.

Juridisk assistance af advokat

I tilfælde hvor ID-tyveri ikke når i mål vil Gjensidige ved behov benytte juridisk assistance.

Hvordan opdager man ID-tyveri?

Hvad er ID-tyveri?

ID-tyveri sker, når en person får fat i dine personlige oplysninger og udnytter dem til fx at søge om kredit, modtage tilskud, tegne mobilabonnementer, bestille varer eller indhente tingbogsoplysninger om din ejendom.

Hvis det sker, er det vigtigt, at du handler hurtigt.

Du bør reagere, hvis du:

  • Får meddelelse om betalingsanmærkninger fra fx Experian eller Debitor Registret
  • Opdager at et ukendt mobilnummer er registreret i dit navn
  • Får telefonopkald, e-mails eller breve om produkter, du ikke har bestilt
  • Får meddelelse om en adresseændring, som du ikke har bestilt
  • Slet ikke modtager post
  • Modtager regninger eller inkassokrav, hvor du ikke kender afsenderen eller transaktionerne
  • Får afslag på ukendte låne- eller kreditansøgninger
  • Opdager uventede transaktioner på din bankkonto
  • Modtager ukendte kontoudskrifter eller ansøgningsblanketter om lån og kreditter

Hvad skal du gøre, hvis du bliver ramt af identitetstyveri?

Kontakt din bank, eventuelle kredit­selskaber og politiet.

1. Ring til din bank og informer om at du er blevet ramt af identitets­tyveri, og bed dem om at være på vagt efter mistænkelig aktivitet i dit navn.

2. Kontakt eventuelle kreditselskaber og få dem til at spærre dit cpr-nummer i deres registre. Vi anbefaler, at du inkluderer følgende:

  • Dit fulde navn, fødselsdato, adresse og telefonnummer
  • Fortæl kort om årsagen til din spærring
  • Vedlæg/vedhæft en kopi af gyldig billed­legitimation

Når kreditselskabet har oprettet en kredit­spærring for dig, sender de en kode til dig pr. brev, som du kan bruge, hvis du får brug for at ophæve kredit­spærringen.

Kreditselskaberne kan også hjælpe dig med at undersøge, om der er søgt kreditter i dit navn. Hvis der er blevet søgt i dit navn, skal du ringe til de banker eller selskaber hvor der er søgt, og bede dem om med det samme at afbryde processen.

Experian A/S er det største kreditselskab i Danmark, og kan i første omgang kontaktes på tlf.: +45 70 10 01 07.

3. Politianmeld identitets­tyveriet. Du skal møde personligt op på en politistation, for at anmelde id-tyveri. Har du spørgsmål, så ring til politiet på 114