Hop til indhold

Sådan får du en sikker rejse

Det er fantastisk at rejse og opleve, men man kan ikke forudse alt, der kan ske under ferien. Sygdom, naturkatastrofer, optøjer eller andet kan pludselig vende ferien på hovedet. Her får du vores 7 bedste råd til, hvordan du får en sikker og sygdomsfri rejse. 

1. Hent Udenrigsministeriets app Rejseklar. På appen Rejseklar kan du holde dig opdateret på rejsevejledningen til det land du skal rejse til og tilmeld dig Danskerlisten. Derfra kan du få værdifulde meldinger ift. sikkerhed i tilfælde af naturkatastrofer, terror og lign.

2. Overvej om du skal vaccineres. Undersøg om du skal vaccineres inden rejsen, og mod hvilke sygdomme. Se anbefalingerne hos Statens Serum Instituts Rejsevaccination.

3. Pak et førstehjælpssæt. Det er godt at have plaster, termometer, flåtudstyr, pincet, saks, rensevæske til øjne og sår, smertestillende, Imodium mod rejsediarré og lignende.

4. Vær opmærksom på, hvad du spiser og drikker. Vær opmærksom på hvad du spiser, for det kan give diarré, når du spiser noget din krop ikke er vant til. Det er fx en god idé at være varsom omkring salat, frugt og isterninger, der oftest et skyllet i lokalt postevand eller baseret på det. Undersøg om det er muligt at drikke postevandet i landet – ellers hold dig til mineralvand.

5. Tag 2 betalingskort med. Det er en god idé at tage to betalingskort med på ferien og opbevare dem hver for sig. Så har du altid mulighed for at betale, selvom det ene skulle blive stjålet, spærret eller ramme beløbsgrænsen for køb i udlandet pr. løbende 30 dage.

6. Pas på tyvene. Vær varsom ved store attraktioner, markeder og andre steder, hvor folk stimler sammen. Her er tyve oftest også på spil.

7. Taxakørsel. Kører du i taxi, så sørg for altid at køre med taxameter – ellers kan du blive snydt.

Ring til Alarmcentralen hvis uheldet er ude

”Vi opfordrer til altid at have det blå kort med dig på rejser i Europa og telefonnummeret til din rejseforsikrings alarmcentral, uanset hvor du befinder dig i verden.

Hvis du eller dine medrejsende bliver syge på rejsen og har brug for vejledning, må opsøge læge/hospital eller bliver udsat for tyveri, så ring til os uanset tidspunkt på døgnet.

Vi guider dig til et egnet behandlingssted, sikrer betaling for behandlingen, vi kan koble dig til en online læge og assistere med hjemrejsen, hvis du eller din medrejsende ikke kan rejse hjem på jeres planlagte hjemrejse.

Vi er her døgnet rundt for at hjælpe dig, så ring hellere en gang for meget end for lidt.”

- Vibeke Topp Rasmussen Leder af Gjensidige Alarmcentral

Hvis du har brug for hjælp på rejsen, skal du benytte vores døgnåbne alarmcentral på tlf. +45 88 24 73 10.

Har du den rette rejseforsikring?

Udfyld vores formular og bliv ringet op af en rådgiver. Sådan undgår du lang ventetid på telefonen.

Relaterede artikler

8 gode råd inden du rejser på ferie

Det er spændende at rejse og opleve, men det er også rart at vide, hvordan man bedst gør sig klar til ferien, og hvad man skal gøre, hvis ikke alt går som planlagt. Få vores bedste råd til ferien her.

Hvordan dækker det blå sygesikringskort?

Mange danskere har ikke styr på, hvordan det blå kort dækker. Og er du en af de mere end 300.000 danskere, hvis kort udløb i 2022 - så bør du huske at bestille et nyt.

Sådan dækker rejseforsikringen, når du lejer bil i udlandet

En lejebil kan give flere oplevelser og spare tid på ferien, men selve udlejningen er en jungle. De færreste danskere er klar over, hvordan de egentlig er dækket, når de lejer en bil i udlandet. Få et overblik her.